Deficitul de forta de munca goneste Yazaki de la Ploiesti

04 august, 2008

Producatorul japonez de cablaje Yazaki intentioneaza sa relocheze fabrica pe care o opereaza in Parcul Industrial Ploiesti, in care a investit circa 50 milioane de euro, si sa transfere activitatea fie in alta locatie din tara, fie inafara Romaniei, din cauza problemelor legate de recrutarea fortei de munca, a declarat pentru Business Standard directorul general al Parcului Industrial Ploiesti, Ioan Enciu.

Vezi si:
 “Stim ca Yazaki vrea sa se retraga pentru ca au mari probleme cu forta de munca. Sunt in situatia asta pentru ca au pornit de la principiul prost ca poti sa faci orice, oricum. Au refuzat sa majoreze salariile, in acord cu evolutia pietei, asa ca le pleaca muncitorii, chiar daca recruteaza din toata tara. In Ploiesti, rata somajului este sub 1,5%”, a spus Enciu. Directorul Parcului Industrial a aratat ca Yazaki Romania si Johnson Controls sunt singurele companii care nu au cumparat terenul pe care au construit fabricile, pentru ca l-au concesionat pe o perioada de 49 de ani, cu sume simbolice. Pana la inchiderea editiei, conducerea Yazaki nu a putut fi contactata.

“Singurele companii care nu au cumparat terenurile au fost Johnson Controls si Yazaki, care nu aveau nici un interes sa faca acest lucru, din moment ce l-au concesionat la preturi cuprinse intre 0,12 si 0,14 euro pe metru patrat. Pentru comparatie, celelalte companii din Parcul In- dustrial au platit pentru concesionarea terenului intre 1,42 si 2,5 euro pe metru patrat”, a continuat Enciu.

Principalii clienti ai filialei Yazaki din sunt Peugeot si Toyota.

Leoni Wiring Systems, companie care detine deja o unitate de productie la Bistrita, construieste, de asemenea, o fabrica in Ucraina, in vederea unei posibile relocari a unei parti a productiei din .

Reprezentantii companiilor care activeaza in acest domeniu considera ca sectorul cablajelor ar putea avea soarta lohnului din industria textila, bine dezvoltat in anii ‘90, care insa aproape a disparut in prezent.

Cablajul auto este, in opinia acestora, un fel de lohn, care se bazeaza, in principal, pe forta de munca foarte ieftina.

Relocarea in alte tari a producatorilor de cablaje ar avea mai degraba un impact local, decat o influenta majora asupra economiei nationale. Pe de alta parte, dinamica relocarilor nu va fi foarte mare, pentru simplul fapt ca tarile de la est de , precum Ucraina, nu sunt foarte atractive. In ceea ce priveste angajatii disponibilizati, reprezentantii companiilor de profil apreciaza ca forta de munca va fi rapid absorbita de alte proiecte.

Principalii producatori de cablaje de pe piata romaneasca sunt Sumitomo Electric Wiring Sistem (SEWS), la Deva si Orastie, Nexans, cu trei fabrici in judetul Arad, Leoni Wiring Systems, la Bistrita, Lisa Draexlmaier Autopart Romania, la Pitesti.

Printre cele mai cunoscute businessuri japoneze in tara noastra se numara cele din productia de componente, cum ar fi Fuji Magnetics, Sumitomo Electric Wiring, Yazaki Corporation, Koyo Seiko sau Yazaki Parts.

Printre ultimele investitii pe aceasta piata se numara cea realizata de furnizorul austriac din industria auto, Hirschmann Automotive, care a deschis, recent, o fabrica in Parcul Industrial Mures, in care a investit cinci milioane de euro. Potrivit reprezentantilor companiei, pana la sfarsitul acestui an, Hirschmann va oferi 500 locuri de munca, in fabrica din Mures, si alte 700, in prima jumatate a anului viitor.

In Mures se produc cablaje auto pentru sisteme de asistenta pentru parcare (senzori de parcare).  Hirschmann Automotive mai detine doua fabrici in Rankweil, , si in Vsetin, Cehia, si este furnizor pentru BMW, Mercedes, Fiat, Iveco si Daimler.

Si producatorul american de componente auto Delphi a anuntat ca va investi 120 milioane de euro intr-o fabrica greenfield, la Iasi compania extinzandu-si capacitatile de productie din Romania, pe fondul cresterii comenzilor si al maririi portofoliului de clienti.

Compania americana mai detine doua unitati de productie in , situate in vestul tarii, unde are 9.000 de angajati. Acestea produc sisteme de cablaje auto pentru clientii firmei din Europa de Vest.

Industria auto romaneasca, care cumuleaza rezultatele celor doi constructori locali si afacerile derulate de producatorii de componente, a consemnat anul trecut o cifra de afaceri de 7,2 miliarde euro, in crestere cu 28% fata de nivelul de 5,6 miliarde euro, raportat in 2006.

Citeste mai mult despre Ioan Enciu

Sursa: standard.ro

Trebuie sa mai citesti

Ponta are probleme în familie! Cine îl pune la punct pe fostul premier. "E bine să vorbim despre ce am făcut fiecare și să nu încercăm să ne asumam inițiativele și munca altora"

O persoană pănă nu demult foarte apropiată de fostul premier, Victor Ponta, a lansat un atac virulent la adresa acestuia și l-a acuzat, indirect că îşi arogă merite pe care nu le are.

Ponta are probleme în familie! Cine îl pune la punct pe fostul premier. "E bine să vorbim despre ce am făcut fiecare și să nu încercăm să ne asumam inițiativele și munca altora"

O persoană pănă nu demult foarte apropiată de fostul premier, Victor Ponta, a lansat un atac virulent la adresa acestuia și l-a acuzat, indirect că îşi arogă merite pe care nu le are.

Vești imense pentru românii care vor să lucreze în străinătate! Anunț oficial cu privire la munca în afară

Vești extraordinare pentru românii care vor să muncească în străinătate legal, prin intermediul ANOFM, în străinătate. Astfel, aproape 800 de locuri de muncă sunt vacante în Spaţiul

Vești imense pentru românii care vor să lucreze în străinătate! Anunț oficial cu privire la munca în afară

Vești extraordinare pentru românii care vor să muncească în străinătate legal, prin intermediul ANOFM. Astfel, aproape 800 de locuri de muncă sunt vacante în Spaţiul Economic European, cele

ALERTĂ SOCIALĂ! DISPAR MII de LOCURI de MUNCĂ. Ce COMPANII MARI PLEACĂ din România

Recentele anunțuri ale unor companii productive din zona de vest, din domenii precum transport, fabricarea mobilei, servicii de alimentaţie, comerţ cu maşini şi echipamente, activităţi de